Quality

Technical Service Quality

We seek to ensure the continuity of the service and the quality of the electricity supplied to the customer, trying to match their needs and expectations.

E-REDES verifies the quality of the electricity supply in the distribution network, carrying out monitoring in accordance with the Quality of Service Regulation, using a set of indicators for this purpose.

It also ensures the application of a Biannual Monitoring Plan for a set of selected points of the distribution network. The selection of points takes into consideration a balanced geographical distribution, as well as the identification of customers as being more susceptible to voltage quality variations

E-REDES uses general and individual indicators to characterize the continuity of service.

Indicators
In compliance with the Quality of Service Regulation, E-REDES calculates several indicators that characterize the continuity of service of the distribution networks, for the different voltage levels.

Indicators

Indicadores gerais de continuidade de serviço

SAIFI
Alta, média e baixa tensão
Frequência média de interrupções longas verificadas nos pontos de entrega das redes de distribuição (sigla adotada internacionalmente a partir da designação em língua inglesa do indicador “System Average Interruption Frequency Index”).
SAIDI
Alta, média e baixa tensão
Duração média das interrupções longas verificadas nos pontos de entrega das redes de distribuição (sigla adotada internacionalmente a partir da designação em língua inglesa do indicador “System Average Interruption Duration Index”).
MAIFI
Alta e média tensão
Frequência média de interrupções breves verificadas nos pontos de entrega das redes de distribuição (sigla adotada internacionalmente a partir da designação em língua inglesa do indicador “Momentary Average Interruption Frequency Index”).
TIEPI
Média tensão
Tempo de interrupção equivalente, referente a interrupções longas, da potência instalada na rede Média Tensão.
END
Média tensão
Energia elétrica não distribuída nos pontos de entrega, devido a interrupções longas.

Indicadores individuais de continuidade de serviço

O operador de rede de distribuição deve determinar, em cada ano civil e para todos os pontos de entrega:

  • Número de interrupções;
  • Duração total das interrupções, em minutos.

Zonas de qualidade de serviço

Os padrões de qualidade de serviço a observar pelo operador das redes de distribuição podem variar conforme as zonas de qualidade de serviço. Para a aplicação do Regulamento da Qualidade de Serviço em Portugal continental, é definida a seguinte classificação de zonas de qualidade de serviço:

Zona A
Capitais de distrito e lugares com mais de 25 000 clientes.
Zona B
Lugares com um número de clientes entre 2 500 e 25 000.
Zona C
Os restantes locais.
INDICATORS
General Indicators

E-REDES characterizes the continuity of service of the respective distribution grids through the following general indicators, relative to the delivery points to consumption facilities:

For high voltage (HV) grids: SAIFI HV, SAIDI HV, and MAIFI HV.
For Medium Voltage (MV) grids: TIEPI MV, SAIFI MV, SAIDI MV, END, and MAIFI MV.
For Low Voltage (LV) grids: SAIFI LV and SAIDI LV.

The Quality of Service Regulation defines standards per service quality zone, for some of the general indicators described in the image:

INDICATORS
Individual indicators

In order to characterize the continuity of service provided to the Customer, E-REDES uses individual indicators for the different voltage levels, namely the number of interruptions and total duration of interruptions.
The following table shows the individual continuity of service indicators for high voltage (HV), medium voltage (MV) and low voltage (LV) customers, and the respective standards, by quality of service area.

The power supply can be interrupted by the grid operator for the following reasons:

  • Acts of God or force majeure.
  • Public interest reasons.
  • Service reasons.
  • Security reasons.
  • Fact attributable to the operators of other grids or facilities;
  • Fact attributable to the customer;
  • Agreement with the customer